چین بودجه نظامی سال ۲۰۲۴ را افزایش می‌دهد

بر پایه گزارش سالانه وزارت دارایی چین که در کنگره ملی خلق منتشر شد، بودجه دفاعی این کشور بزرگ آسیا به ۱۸۱.۷ میلیارد پوند افزایش می‌یابد

نمای کلی از مراسم افتتاحیه نشست مشورتی سیاسی خلق چین در تالار بزرگ مردم، پکن، ۴ مارس ۲۰۲۴ــ JADE GAO / AFP

چین در بحبوحه تشدید تنش با همسایگان، بودجه نظامی سال ۲۰۲۴ را به میزان ۷.۲ درصد افزایش خواهد داد که بزرگ‌ترین جهش ظرف پنج سال اخیر است.

بر پایه گزارش سالانه وزارت دارایی که در کنگره ملی خلق منتشر شد، هزینه نظامی این کشور بزرگ آسیا به ۱.۶۷ تریلیون یوآن (۱۸۱.۷ میلیارد پوند) افزایش می‌یابد.

بودجه دفاعی چین در سال ۲۰۲۳ معادل ۱.۵ تریلیون یوآن (۱۷۷.۱ میلیارد پوند) تعیین شد که این کشور را بعد از ایالات متحده آمریکا، در رتبه دوم جهان قرار می‌داد. جو بایدن اواخر سال گذشته لایحه دفاعی ۶۹۸ میلیارد پوندی را برای افزایش هزینه‌های نظامی امضا کرد.

همسایگان مهم چین و ایالات متحده آمریکا که از اهداف راهبردی چین و توسعه نیروهای مسلح آن نگران‌اند، بودجه دفاعی این کشور را به‌دقت پیگیری می‌کنند.

تنش در شبه‌قاره آسیا به دلیل تهاجم به‌سرعت فزاینده چین به تایوان خودمختار و ادعاهای ارضی پکن در دریای جنوبی چین، افزایش یافته است و همسایگان چین از جمله مالزی، فیلیپین و ویتنام پیوسته آن را محکوم می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، به ارتش تا سال ۲۰۲۷ مهلت داده است تا به «نیرویی در سطح جهانی» تبدیل شود و بر فشار فزاینده برای ریشه‌کن کردن فساد از ارتش غلبه کند. بر پایه گزارش [نشریه ژاپنی] نیکی آسیا، با وجود مبارزه شی با اختلاس، در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۱.۷۳ میلیون پرونده فساد ثبت شده است.

حزب کمونیست چین سال گذشته فرمانده ارشد لی شانگفو، وزیر دفاع، و دو فرمانده ارشد نیروی موشکی را بدون هیچ توضیحی برکنار کرد.  

چین با بیش از دو میلیون سرباز تمام‌وقت و ۵۱۰ هزار نیروی ذخیره، از نظر تعداد نیروی نظامی تمام‌وقت بزرگ‌ترین نیروی مسلح جهان را دارد. این کشور از سال ۲۰۱۶ رشد تک‌رقمی بودجه دفاعی سالانه‌اش را حفظ کرده است.  

از نظر بسیاری از کارشناسان خارجی، رقم رسمی بودجه‌ای که روز سه‌شنبه در جلسه افتتاحیه اجلاس تشریفاتی سالانه قوه مقننه اعلام شد، تنها بخشی از هزینه‌های ارتش آزادی‌بخش خلق است.

لو کین‌جیان، سخنگوی دومین نشست چهاردهمین کنگره ملی خلق چین (NPC)، به گلوبال تایمز گفت که هزینه دفاعی چین در مقایسه با قدرت‌های بزرگ نظامی همچون ایالات متحده آمریکا «چه به صورت درصدی از تولید ناخالص داخلی و چه بر حسب سرانه و به ازای هر فرد نظامی، بسیار پایین است».

چین در گزارشی جداگانه اعلام کرد که با فعالیت‌های جدایی‌طلبانه با هدف «استقلال تایوان» و مداخله [کشورهای] خارجی قاطعانه مخالف است.

این گزارش کار همچنین می‌گوید که این کشور در «پیشبرد هدف اتحاد مجدد چین مصمم است» و از ذکر «اتحاد مجدد صلح‌آمیز» گزارش‌های پیشین خودداری کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان